Noslēpumainā lambda zonde

Būsim godīgi — lambda zonde, kas pazīstama arī kā skābekļa sensors, izklausās kā kaut kas, ko zinātnieki izmanto laboratorijas eksperimentos ar daļiņu paātrinātājiem un sarežģītām matemātiskām vienādojumiem. Taču, neskatoties uz zinātnisko nosaukumu, tā ir ļoti reāla un praktiska detaļa mūsdienu automašīnās.
Sensor, ko sauc arī par skābekļa sensoru, ir paslēpts jūsu automašīnas izplūdes caurulē un klusi pārbauda gāzes, kas plūst cauri. Kāds ir tā mērķis? Tas informē jūsu automašīnas dzinēja vadības bloku (ECU), vai sadegamais degvielas maisījums ir ideāls, bagātāks vai nabadzīgāks. Tas ir kaut kas līdzīgs pasaku varonei Zelta matītei, tikai tā vietā, lai garšotu putru, tas garšo degvielas maisījuma līdzsvaru.

Kad gaisa un degvielas maisījums ir ideāli sabalansēts (burvīgais attiecība ir 14,7 daļas gaisa uz 1 daļu degvielas), jūsu automašīna darbojas tīrāk, vienmērīgāk un efektīvāk. Kad līdzsvars tiek izjaukts, lambda sensors par to ziņo ECU, kas pielāgo degvielas iesmidzināšanas sistēmu, lai atjaunotu līdzsvaru. Tas ir kā tehniķis aiz skatuves koncertā, kas nodrošina, ka katra nota skan perfekti, nekad nesaņemot aplausus.
Kāpēc jums jāpievērš uzmanība šim mazajam sensoram
Būsim reāli — lielākā daļa no mums nepievērš uzmanību tam, kas notiek izplūdes sistēmā, līdz sāk dzirdēt troksni, redzēt dūmus vai jūtama liela naudas izdevumu palielināšanās. Taču sensors spēlē ļoti lielu lomu jūsu automašīnas ikdienas darbībā.
Un šeit ir galvenais: ja jūsu lambda sensors sāk bojāties (kas agrāk vai vēlāk notiks, jo neviens varonis nav mūžīgs), jūs varat sākt pamanīt dažas dīvainas lietas. Varbūt jūsu degvielas patēriņš ievērojami palielinās, un jūs atklājat, ka arvien vairāk laika un naudas tērējat degvielas uzpildes stacijā. Varbūt automašīna jūtas nedaudz gausa, kad jūs nospiežat akseleratoru, it kā tā būtu zaudējusi savu enerģiju. Vai varbūt briesmīgā „pārbaudiet dzinēju” indikatora gaisma nolemj parādīties tieši pirms garas nedēļas nogales ceļojuma. Laiks vienmēr šķiet nevainojams.